Monday 6 July 2009

24 Jun 2009

bismillah.....

hari pertama memulakan tugas.
sebelum ke Port Dickson, saya singgah di HQ di terminal one dahulu.
mengambil LA saya dan dokumen2 lain, duit tunai beribu ringgit dan kunci2 keselamatan resort. lamanya tunggu mereka masuk kerja..
boss pun dah masuk kerja dah..., staff masih kat rumah ke?!
hujan hingga jammed ye... saya ok je leh sampai awal..
apa kes akak2?!
orang2 bangsa kita ni tak leh amanah ke?! agama kita dah lengkap dah untuk mengatur hidup yang sempurna dan teratur.

saya sampai di resort hampir jam 11 pagi.
resort manager belum sampai.
mengira wang berpuluh ribu adalah perkara yang paling saya benci! melihat wang yang banyak saja sudah buat kepala saya berpusing.. banyaknya bintang!!!!
pembantu saya seorang yang berpewatakan baik. teringat saya kepada melizsa. ada ciri2 yang hampir sama.. tak banyak cerita dalam laksanakan tugas, malah hanya buat kerja sendiri tanpa sibuk hal orang, teratur dan kemas.
saya sangat terkejut bila dapati seorang pembantu yang bijak tidak tau tugas2 yang patut dijalankannya! kerja2 yang diberikan kepadanya oleh akauntan terdahulu hanya terhad kepada filing dan keluarkan inbois!
keluarkan inbois?! kenapa jabatan akaun pula? kan ada jabatan jualan?! hmm.... apa sudah kelam kabut kaa....?! patutlah.....

memandangkan otak dan mata saya sudah nampak banyak bintang sewaktu mengira denomination (wang ringgit dan sen), tugasan menjaga wang dan petty cash saya terus serahkan kepada pembantu saya. biar dia pegang n tengok duit.

namun, saya ingatkan dia bahawa saya akan mengajar setiap perkara tidak lebih dari 3 kali. sekiranya masih tidak faham, jawapan keempat kali dia akan dapat perkataan "BODOH"!

Alhamdulillah, dia sangat pintar. saya tak perlu buang banyak masa untuk membimbing dia... rasanya nanti saya akan tukar dia ke bahagian HR pula.. lebih sesuai untuk seorang yang memiliki diploma hotel management dari UiTM! kasihan dia.. tersepit bertahun-tahun tanpa dapat menimba banyak pengetahuan.

satu persatu permasalahan di bawa ke depan saya! alamak! aku baru kerja lar akak2, adik2, abang2!!! tak kesian ke? kang lari la kang... padan muka..
sales dept kehilangan department head.
kasihan effi... hmm....
team building, muka pucat semacam nape encik?

beberapa jam sibuk di pejabat saya, cik puan resort manager datang.
bawa saya ke bilik, dan sambung permasalahan semalam..
lagi2 staff attitude!!! ammaa....
ni, kali ni head of department food n beverages pulak!!!
adik, apa kess?!!
2 resit kitchen hilang?! mana kamu letak adik?
belum tua lagi tu.... tak boleh ingat ka...?
berapa harga?! RM300 setiap satu?!
apalagi, bayar lar.. tolak lu punya gaji ini bulan... RM600 tu.. banyak tu..
tak boleh kah? kenapa?

hah?! duit petty cash department kamu pun hilang?!
kotak duit pun hilang jugak?! ammma... ini kes berat ..

jangan2 lepas ni nanti kamu pulak hilang....!!!

[bersambung...]

No comments:

Post a Comment