Friday 28 August 2009

25 Jun 2009

bismillah...

sambungan..

Dalam bilik puan Resort Manager (puan RM) terus dia cakap saya jangan nak resign..

saya kata, iya, saya takkan lama di sini kerana saya orang yang berpegang pada janji. Bila janji tidak ditunai, saya hilang kepercayaan. Bila tiada kepercayaan, tiada guna saya teruskan tugasan saya di sini.

Puan RM terus membawa saya ke Seremban bertemu bos. Mula2 dia masuk dulu, setelah beberapa waktu saya dipanggil masuk.

Di dalam, saya sekali lagi diberitahu bahawa janji akan ditunai hanya pada akhir tahun dan meminta saya bersabar. Tentang kesilapan LA saya, akan diperbetulkan dengan segera.

tapi, kenapa gaji dibagi 2 kepada gaji pokok dan elaun?
tak mau bayar EPF yang banyak?
mana bleh itu macam bos.. itu sudah tipu pekerja!!! rugi maa 12% ..
nak cut-cost pun, janganlah bos pergi potong hak pekerja.. itu sudah aniaya.. sampai bila2 hutang tu... bila mau bayar?!

nak cut-cost aaa... naper tak jaga perbelanjaan lain yang boleh dijimatkan tanpa aniaya sapa2?
ini... apasal bil air semasa tahun 2007 punya tiba-tiba boleh kena RM65 ribu ringgit?! bukan satu tahun, tapi untuk satu bulan!!! aiya... bos baik hati kah kasi JBA kaya? baik hati tak kena tempat la bos...
kalau saya jadi bos, saya kasi pecat itu maintenance department yang amik meter reading tiap hari dan jugak itu akauntan yang tidak peka!!
ammmaaa.... baru hari ke-2 masuk kelija. belum tengok banyak lagi... masyaAllah.... tak dapek den nak nolong doh....

Saya mengambil kesempatan menegur beberapa perkara yang kurang sesuai dipraktikkan dalam urusan kerja.
Antaranya, saya tunjukkan satu helai cek yang telah ditandatangani tanpa jumlah dan tiada penerima, yang dikeluarkan oleh Pengurus Akaun di seremban.
Kenapa? kerana.... jika berlaku perkara tidak dingini, seperti hilang atau orang yang membawa cek tersebut ditimpa kemalangan (nauzubillahminzaliq), alangkah malangnya jika cek itu jatuh ke tangan yang tidak bertanggungjawab..

kenapa bank in duit TUNAI RM23 ribu tapi dalam masa yang sama nak keluarkan TUNAI RM22 ribu?! nak senang urus rekod? rekod resit penerimaan dan rekod buku log tak boleh gunapakai ke untuk pengesahan duit keluar masuk?! atau cashbook tak pernah update?!
adui...?! adui.... tak takut kena hijack ke aper?!
alahai... bos.. bos...

Juga, sewaktu saya bertanya tentang kenapa masih guna perkhidmatan bank yang tidak memberikan kemudahan Overdraf atau pinjaman tetapi terlalu banyak peraturan yang mesti dipenuhi hingga menyusahkan pihak pengurusan, beliau memberi alasan, ialah atas sebab akaun yang sudah lama tidak diaudit!! Seorang pengurus akaun tidak boleh samasekali memberi alasan sesuatu kemudahan (fasiliti) tidak diperolehi disebabkan diri sendiri tidak menjalankan tugas!!!

Bos, reason ok, excuse no please...
bagi sebab saya boleh terima, bukan bagi alasan!
kalau saya ada pekerja begini, lama dah saya pecat! maaf saya berkasar.

macam-macam lagi saya cakap.. bos diam terpaku!

No comments:

Post a Comment